Werknemers meer dan arbeidsrecht

Werknemers: meer dan arbeidsrecht

Tot april van dit jaar was ik algemeen directeur van ons familiebedrijf. Een installatiebedrijf met ongeveer 100 werknemers en een grote flexibele schil. Elke dag had ik te maken met nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die in 99% van de gevallen met mensen te maken hadden, de overige 1% had betrekking op kapotte apparatuur of dieren.

Al die uitdagingen kunnen worden opgelost worden met inzet van 'het (arbeids)recht'. Maar, is dat wel altijd de beste manier? Zeker in arbeidsrelaties is het belangrijk dat een werknemer gemotiveerd blijft om zijn werk uitstekend te verrichten en de klanten goed van dienst te zijn. Ik stelde dus net een retorische vraag. Mijns inziens is dit niet altijd de beste manier. Als werkgever je star op je rechten beroepen zonder oog te hebben voor de belangen van de werknemer, zal misschien op de korte termijn voor een oplossing zorgen die in het belang is van de onderneming. Echter, zal deze medewerker ook voor de lange termijn nog gemotiveerd zijn? En, zal hij voor je klaar staan als je hem een keer nodig hebt? Zullen zijn collega's nog bij je aan durven te kloppen als ze ergens tegenaan lopen?

Zelf hield ik een aantal uitgangspunten aan bij het leidinggeven. Dat waren onder andere de volgende:

  • Mensen zijn het belangrijkste onderdeel van je onderneming. Neem ze altijd serieus.
  • Elke situatie vraagt om maatwerk. Gelijke monniken, gelijke kappen bestaat niet, geen enkel persoon en geen enkele situatie is immers hetzelfde.
  • We hebben een wederkerige relatie die gebaseerd is op geven en nemen. Goed werkgeverschap en goed werknemerschap gaan hand in hand.
  • Mensen handelen uit goede bedoelingen. Uiteraard ben ik daarin meerdere malen teleurgesteld, maar deze teleurstellingen veranderen het uitgangspunt niet.

Ik adviseer vanuit mijn ervaring als directeur en dus mijn ervaring met werknemers om verder te kijken dan enkel een juridische oplossing. Gelijk hebben betekent niet altijd dat het ook het beste is om gelijk te krijgen. Dit neemt echter niet weg dat het wel noodzakelijk is om je arbeidsrechtelijke positie te kennen voordat je met de werknemer in gesprek gaat om tot een oplossing te komen.

Graag een keer vrijblijvend sparren over personeelsdilemma's? Stuur me dan een bericht om een afspraak te maken.