12-05-2022
Een van de vervelendste dingen die zowel een werknemer als werkgever kan overkomen is dat zij samen in een arbeidsconflict verzeild raken. Geen van beide partijen kiest daar natuurlijk voor, maar toch ontstaat het regelmatig. Het conflict kan overigens tussen verschillende partijen (zoals collega’s onderling) ontstaan en zorgt voor een nare sfeer in het hele bedrijf. En een nare sfeer in het bedrijf kan ook gevolgen hebben voor de dienstverlening richting de klant.
Wat te doen bij een arbeidsconflict? Ga vooral niet achteroverleunen en afwachten op de eerste stap van een ander (dat is ook enigszins kinderachtig..). Het conflict aanpakken toont goed werkgeverschap en zal nare financiële gevolgen voor het bedrijf voorkomen.
Zowel een werkgever als werknemer is namelijk verplicht om zijn/haar best te doen om het conflict uit de wereld te hebben en de arbeidsverhoudingen weer te herstellen. Let op, dit geldt ook als het een conflict betreft tussen twee collega’s. Ook dan moet je als werkgever ingrijpen!
Zorg dat je in gesprek blijft met de medewerker en maak met elkaar duidelijke afspraken. Biedt dat geen oplossing? Schakel dan een onafhankelijke partij in die kan bemiddelen, vaak is dat een mediator. Let op, een mediationtraject is noodzakelijk voordat een ontbinding van de arbeidsovereenkomst aan de kantonrechter wordt verzocht.
Naast mediation is het ook verplicht om te onderzoeken of de werknemer op een andere plek geplaatst kan worden. Let op, leg dit schriftelijk vast zodat aan de kantonrechter aangetoond kan worden dat hier inspanningen voor zijn verricht.
Pas als laatste strohalm kan er gegrepen worden naar beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Maar dit kan dus niet zomaar.
Zorg voor een gedegen advies voordat je stappen zet die later nadelige gevolgen kunnen hebben.
Ik adviseer werkgevers graag om deze financiële tegenslag te voorkomen.